تبلیغات
سرباز آخر - حضرت آیت‌الله جوادی آملی - دیرکرد حرام قطعی است
ما را دنبال فرمایید

صفحه اینستاگرام ما کانال ما در فیس نما صفحه سایت سرباز آخر در گوگل پلاس کانال ما در آپارات کانال ما در فیسبوک آر اس اس - rss












کمک به کودکان سرطانی

اهدای عضو

دانلود مرورگر موزیلا فایر فاکس دانلود اینترنت دانلود منیجر  دانلود کم پلیر دانلود ادوب فلش پلیر  دانلود ادوب ریدر دانلود وینرر



نام :

ایمیل :



تعداد :1153 نفر تا 1 خرداد 96
هر ماه فقط یک خبرنامه به ایمیل شما ارسال میشود

Google

در این سایت
در كل اینترنت

بازدیدهای امروز: 1
بازدیدهای دیروز: 1
كل بازدیدها: 1
بازدید این ماه : 1
بازدید ماه قبل :1
كل مطالب: 1
آخرین بازدید :
تاریخ تأسیس : بهمن 1388
هماهنگ شده با مرورگر فایرفاکس

تماس با ما درباره ما صفحه نخست


حضرت آیت‌الله جوادی آملی - دیرکرد حرام قطعی است
حقوق کارمندان بانک حرام است/چرا عمدا به جهنم می‌روند؟





آیا سود بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری رباست؟


+دانلود صوت آیت الله جوادی آملی


در خرید و فروش ربوی بایع ملعون است، مشتری ملعون است، سند نویس ملعون است، شاهد ملعون است/دیرکرد بانکی ربا و حرام است. این بانکدارهای بیچاره وقتی که بدانند این رباست، کار اینها می‌شود حرام؛ وقتی کار اینها حرام شد، حقوق کارمندان اینها می‌شود حرام، چرا عمداً به جهنم می‌روند؟!



آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه حقوق کارمندان بانک‌های ربوی حرام است گفت: زیرا حقوق حلال در برابر کار حلال گرفته می‌شود.
این اظهار نظر صریح در حالی عنوان شده است که طی امروز و روزهای گذشته نیز چند تن از مراجع عظام تقلید اظهارات پی در پی و روشنی درباره دریافت سود از سوی بانک ها داشته اند.




 
در ادامه مطلب ...



آیت‌الله جوادی‌آملی: حقوق کارمندان بانک‌های ربوی حرام است
آیت الله جوادی آملی امروز با بیان اینکه حقوق کارمندان بانک‌های ربوی حرام است گفت: زیرا حقوق حلال در برابر کار حلال گرفته می‌شود؛ هزاران تن علف از برزیل با کشتی وارد ایران شده است در صورتی که می‌توان با دوری از اختلاس‌ها و دزدی‌ها از سرمایه‌های گسترده نظام اسلامی استفاده مطلوب کرده و مشکل بیکاری و اقتصاد را کاهش دهیم.
به گزارش فارس، وی در ادامه افزود: اقتصاد مقاومتی فنی نیست بلکه فرهنگی بوده و در این اقتصاد به ایستادگی در برابر مشکلات توجه ویژه شده است و اگر بخواهیم در برابر بیگانه نه بگوییم باید وضعیت اقتصادی مناسبی داشته باشیم.وی از مفهوم اصلی فقیر در ادبیات عرب یاد کرد و ادامه داد: ملت بدون ثروت مادی فقیر بوده و ستون فقرات او شکسته است؛ اکنون این ثروت‌ها در بانک‌های ربوی جمع‌آوری شده در صورتی که ظرفیت‌های بسیاری در نقاط مختلف کشور نیازمند این سرمایه‌هاست.

آیت الله نوری همدانی: دریافت سود از دیرکرد وام های بانکی ربا و حرام است
در همین رابطه، آیت الله نوری همدانی دیروز با بیان اینکه خداوند در هفت سوره قرآن، ربا را حرام اعلام کرده است، گفت: خداوند ربا را خانمان برانداز و توام با مفاسد فراوان دانسته لذا آن را عملی حرام معرفی کرده است. آیت الله نوری همدانی همچنین گفت: بانک ها نیز باید هر آنچه که به عنوان بهره گرفتند، پس بدهند.
این مرجع تقلید با تاکید بر این که اقتصاد مد نظر اسلام اقتصاد مبتنی برتولید است و اسلام با این طرز استفاده از پول مخالف است، گفت: اسلام ،دین کار است و می گوید برای بدست آوردن پول یا باید کار کنید و یا مثل مضاربه و امثال اینها سرمایه خود را در خدمت کاری قرار دهید.
به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه استفاده از پول برای پول بدست آوردن مفاسد زیادی دارد،در تبیین علت آن گفت: برای اینکه صاحب پول در خانه اش نشسته و بدون اینکه دردسر ساختن کارخانه یا در افتادن با کارگرها را داشته باشد، پول بدست می آورد ولی اگر مساله بهره و سود در کار نباشد آن شخص مجبور است پول خود را در راه عمران، آبادانی، صنعت و کشاورزی به کار گیرد. آیت الله نوری همدانی گفت: از طرفی آن کسی که مقروض است، روز به روز مقروض تر می شود، لذا اسلام با این کار مخالف است، و ما نیز این مساله را به آقای دکتر سیف ( رئیس بانک مرکزی) که به قم آمده بود، اعلام کردیم.

آیت‌الله سبحانی: سود بانکی مصداق ربا است/ پرداختن و گرفتن سود بانک اشکال دارد
آیت الله سبحانی هم یکی دیگر از مراجع عظام تقلید، عنوان کردند سود بانکی خلاف شرع است و باید از دریافت و پرداخت آن جلوگیری شود.
به گزارش فارس این مرجع تقلید امروز با اشاره به داستانی در خصوص جریان فتح عربستان توسط پیامبر و درخواست اهل طائف برای مجاز دانستن ربا در مراودات اقتصادی این منطقه خاطرنشان کرد: سود مصداق ربا است و در هر جایی باشد باید از بین برود. وی تصریح کرد: اگر اقتصاد ما دچار رکود است به‌خاطر این بوده که همه پول خود را در بانک گذاشته‌اند و سود می‌گیرند، مردم نباید به بانک‌ها سود بپردازند، گرفتن و پرداختن سود به بانک مشکل دارد.

آیت الله مکارم شیرازی: سود بانکی شرعاً و عرفا جایز نیست/ بانک‌ها نباید از بدهی‌ها سود بگیرند
در همین زمینه آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه سود بانکی شرعاً و عرفا جایز نیست گفت: بانک‌ها نباید از بدهی‌ها سود بگیرند.
به گزارش فارس، آیت‌الله مکارم شیرازی، دو روز قبل با اشاره به طرح موضوعاتی از این دست در تماس تلفنی رئیس جمهور برای تبریک سال جدید، تصریح کرد: باید این مسائل نیز در کشور حل شود.

------------------------------------


اگر کسی گرفتار یک بانک شد که حالا روز جمعه بود و نرسید بدهد ،فردا چون یک روز تأخیر شد خسارتش تأخیر «تأدیه» دارد یا در ترافیک گیر کرده آن روز نرسیده خسارت تأخیرش را باید دهد، این‎جاست که آن روایات غلیظ و شدید وارد است. در کارهای مهم یک بایع داریم، یک مشتری داریم، یک شاهد داریم، یک سند داریم، این کارهای مهم است؛ این طایفه از روایات می‌فرماید که در خرید و فروش ربوی بایع ملعون است، مشتری ملعون است، سند نویس ملعون است، شاهد ملعون است، همه را لعنت کرده است و این قاعده فقهی را هم که همه شما مستحضرهستید «إِنَّ اللَّهَ إِذَا حَرَّمَ شَیْئاً حَرَّمَ‏ ثَمَنَهُ».[۲۰] این
بانکدارهای بیچاره وقتی که بدانند این فاکتور بازی است و این روحش رباست، کار اینها می‌شود حرام؛ وقتی کار اینها حرام شد، حقوق اینها می‌شود حرام، چرا عمداً به جهنم می‌روند؟! حقوق در برابر یک کار حلال است، مگر کسی کار حرام کند، حقوق می‌تواند بگیرد ؟ «إِنَّ اللَّهَ إِذَا حَرَّمَ شَیْئاً حَرَّمَ‏ ثَمَنَهُ» این از قواعد متقن فقهی ماست. مجلس شورای اسلامی خدا حفظشان کند که تلاش و کوشش کردند و تصویب کردند، شورای محترم نگهبان تصویب کردند و همه را اسلامی کردند، ما داریم با فاکتور این مسئله را «کأن لم یکن» می‌کنیم و می‌دانیم که این فاکتور بازی است و این روحش رباست. اگر آنکه مصوبه مجلس است و آنکه مصوبه شورای نگهبان است، همان عمل شود که مشکلی نیست و ربایی در کار نیست یا مضاربه است یا عقود دیگر که اسلامی است، اما اگر به صورت فاکتور بازی باشد، طرفین بدانند، بگوید ما کار نداریم برو فاکتور بیاور، این می‌شود کار ربا و وقتی کار حرام شد، حقوق آن هم می‌شود حرام، ما هم مرگ را فراموش کردیم، هم خطوط کلی فقه را فراموش کردیم و نمی‌دانیم کجا داریم می‌رویم؛ این ﴿بِما نَسُوا یَوْمَ الْحِسابِ﴾[۲۱] خطری است که دامن‎گیر همه ماست. بنابراین در این روایات باب همه؛ یعنی بایع، مشتری، سند نویس، کاتب و مشاهد همه را لعن کرده است. اینکه در پایان سورهٴ مبارکهٴ «بقره» فرمود کاری که می‌کنید ﴿وَ لْیَکْتُبْ بَیْنَکُمْ کاتِبٌ بِالْعَدْلِ﴾؛[۲۲] وام می‌دهید یا تجارت می‌کنید، سند تنظیم کنید و شاهد بیاورید ﴿إِلاّ أَنْ تَکُونَ تِجارَهً حاضِرَهً تُدیرُونَها بَیْنَکُمْ﴾[۲۳] حالا یک مقدار پیاز، یک مقدار سیب زمینی، یک بسته نان، یک بسته آب دارید می‌خرید این دیگر سند نمی‌خواهد ﴿إِلاّ أَنْ تَکُونَ تِجارَهً حاضِرَهً تُدیرُونَها بَیْنَکُمْ﴾؛ یک تجارت دایر و رایج و دارج روز سند نمی‌خواهد، اما خرید و فروش‎های مهم سند می‌خواهد؛ همه اینها را در آن آیات و روایات لعن کرده است. دینی که می‌خواهد جامعه مقاوم باشد، دینی که می‌خواهد جامعه کریم باشد، روی پای خودش بایستد، مزدور کسی نباشد و نان مزدوری نخورد، این دین شریف پرور و کریم پرور است؛ شرع و شرف را به هم آمیخت که ملت متشرع شریف خواهد بود.



آیا سود بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری رباست؟

بسیار دیده شده برخی افراد با شبهه ربوی بودن عملیات نظام بانکی از سپرده‌گذاری در بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری یا دریافت تسهیلات خودداری می‌کنند.

 

البته شاید رقابت درگرفته میان بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی به منظور پرداخت سود بیشتر به سپرده گذاران و جذب سپرده بیشتر در بروز این انتقادات بی تاثیر نباشد؛ اما آیا واقعا نظام بانکی کشورمان ربوی است؟ اساسا احکام مترتب بر قراردادهای منعقد شده در این سیستم و نیز سپرده گذاران و گیرندگان تسهیلات چیست؟ برای پاسخ به این پرسش ها لازم است قدری ریشه ای تر در این خصوص بحث کنیم.

قرارداد ربا در اسلام تعریف مشخصی دارد و جزو گناهان کبیره به شمار می رود تا جایی که در ردیف جنگ با خدا و پیامبر خدا شمرده شده است.

گناه ربا در میان فروع دین جزو بزرگ ترین گناهان است و این مساله همیشه در طول تاریخ مورد اتفاق نظر بوده است اما این که چه نوع معاملاتی ربوی محسوب می شود یک مساله بسیار دقیق است که گاهی اشتباهاتی در این خصوص رخ می دهد.

بعضی افراد به دلیل ناآشنایی با فقه اسلامی معاملاتی را بی جهت به ربا تشبیه می کنند، کما این که برخی برعکس با اسم های مختلف سعی می کنند معاملات ربوی را حلال جلوه دهند.

یکی از مواردی که از نظر دین اسلام امکان ربا در آن وجود دارد قرض است که نباید شرط سود در آن وجود داشته باشد. هرنوع شرط سود ـ زیاد یا کم، ثابت یا متغیر ـ در قرارداد قرض، ربا محسوب می شود اما اگرموضوع قرارداد، قرض نباشد و خرید و فروش، شرکت، مضاربه یا سایر قراردادها باشد شرط سود اشکالی ندارد و از نظر اسلام پذیرفته شده است.

با وجود این برخی به اشتباه فکر می کنند هر نوع شرط سود در معامله رباست. در حالی که در اسلام هم معاملات با سود داریم و هم بدون سود.

نکته دوم این که بعضی فکر می کنند بالا یا پایین بودن نرخ سود علامت ربوی بودن یا نبودن است. در حالی که در اسلام اگرفقط کل موضوع قرارداد قرض باشد، هر اندازه سود به معنای رباست اما اگر موضوع قرارداد شرکت یا مضاربه بود کم یا زیاد بودن سود آن ربا نیست، اما ممکن است اشکالات دیگری از نوع اجحاف بر آن مترتب باشد.

نکته سوم این که ربا در زمانی اتفاق می افتد که قرض دهنده شرط کند و قرض گیرنده بپردازد. اما اگر قرض دهنده شرطی نکرد و قرض گیرنده به عنوان تشکر زیاده از قرض دریافتی، پرداخت این نه تنها ربا نیست، بلکه براساس فقه اسلامی مستحب است. به این ترتیب در بیشتر موارد نیت واقعی دو طرف ربا بودن یا نبودن قرض را مشخص می کند.

ربا و نظام بانکی

اما در بحث بانکداری دو نوع معامله داریم؛ یکی سپرده و دیگری تسهیلات بانکی. در بخش سپرده ها طبق قانون بانکداری بدون ربا دو نوع سپرده داریم؛ اول جاری و پس انداز و دوم سرمایه گذاری.

ماهیت قرارداد حساب های جاری قرارداد قرض است و نمی توان شرط سود در آن تعیین کرد، اما در سپرده های سرمایه گذاری چون نوع قرارداد، وکالت است داشتن سود اشکالی ندارد.

در حقیقت در دیدگاه اسلام قراداد وکالت یک قرارداد با سود است که فرد، بانک را وکیل خودش کرده که منابع مالی و سرمایه ای او را در فعالیت های اقتصادی به کار بگیرد.

بانک هم باید تسهیلات سود آور پرداخت کرده و بخشی از سود را به عنوان حق الوکاله بردارد و بخشی را به عنوان سود به سپرده گذار پرداخت کند. بنابراین، این که مردم پولشان را برای کسب سود در بانک ها یا موسساتی که سپرده سرمایه گذاری می پذیرند سرمایه گذاری می کنند، از نظر شرعی حلال است.

اما گروه دوم معاملات بانکی، تسهیلات است که در سه گروه اعطا می شود. یکی از آنها قرض الحسنه است که در وام قرض الحسنه بانک حق ندارد سودی دریافت کند. تنها چیزی که اجازه داده شده دریافت هزینه عملیات است که تحت عنوان کارمزد دریافت می شود.

این کارمزد هم طبق آیین نامه بانک مرکزی بین 2.5 تا چهار درصد تعیین شده است، مشروط بر این که هزینه عملیات کمتر از این نباشد.

یعنی اگر هزینه یک صندوق یا بانک در حد یک درصد باشد نمی تواند با استناد به آیین نامه بانک مرکزی 2.5 یا چهار درصد کارمزد دریافت شود و حتما باید در همان حد بگیرند.

گونه دوم تسهیلات بانکی، معروف به عقود مبادله ای است که بانک در آن در نقش یک تاجر ظاهر شده و کالایی را خرید و فروش می کند یا دارایی های بادوام را اجاره به شرط تملیک می دهد یا خرید و فروش سلف یا دین انجام می دهد. در این قراردادها از نظر اسلام داشتن سود اشکالی ندارد.

قراردادهای خرید و فروش از دیدگاه اسلام قراردادهای انتفاعی است که بانک می تواند برای خودش سود در نظر بگیرد. در این قراردادها مساله مهمی که بانک ها و مشتریان باید به آن توجه داشته باشند این است که معاملات باید واقعی باشد. یعنی واقعا کالایی خرید و فروش شود یا خدماتی ارائه شود، وگرنه انجام صوری معامله مصداق رباست.

گروه سوم قراردادها یا عقود بانکی، اصطلاحا سرمایه گذاری ها یا مشارکت هاست که بانک گاهی با فعالان اقتصادی در فعالیت اقتصادی آنها مشارکت می کند، گاهی هم مشارکت حقوقی با صاحبان سهام انجام می دهد یا گاهی هم تسهیلات مضاربه می دهد.

در این قراردادها بانک به عنوان تاجر عمل نمی کند، بلکه به عنوان یک سرمایه گذار وارد می شود و شریک سرمایه گذار یا صاحب سرمایه یا شریک فعال اقتصادی می شود و از نظر اسلام دریافت سود در این موارد هم اشکالی ندارد.

اما دو نکته باید هم از سوی بانکدار و هم گیرنده تسهیلات در این بخش رعایت شود. نکته اول این که واقعا باید یک فعالیت اقتصادی واقعی برای این مشارکت یا مضاربه انجام شود و نکته دوم این است که قرارداد به گونه ای تنظیم شود که سود تحقق یافته از آن فعالیت بین بانک و مشتری تقسیم شود؛ نه این که سود به مشتری تحمیل شود یا این که برعکس مشتری با دادن سود اندکی با بانک تسویه حساب کند، در حالی که خودش سود کلانی کسب کرده است، اما اگر بانک یا مشتری این موارد را رعایت نکنند از نظر شرعی دچار اشکال است و تصرف در اموال به شمار آمده و بعضی جاها منتهی به خوردن مال باطل یا بعضی جاها هم مصداق ربا می شود.

در اینجا بد نیست اشاره ای هم به موسسات مالی و اعتباری داشته باشیم که در رقابت با سایر بانک ها اقدام به پرداخت سودهای بیشتر به منظور کسب سپرده و در نتیجه درآمد بیشتر می کنند.

اگر موسسه ای به علت این که سرمایه گذاری هایش را در جاهایی با سود بالا انجام می دهد، می تواند سود بالایی به سپرده گذاران بدهد، این اشکالی ندارد. اما یک زمان احساس می شود چنین موسساتی واقعا در فعالیت هایی با سود بالا سرمایه گذاری نمی کنند، بلکه برای حذف رقبا و با صورت سازی، سود بالا می دهند، می تواند مصداق ربا باشد.

نکته مهم دیگر این است که اگر احساس شود بانکی نسبت به مسائل شرعی سهل انگاری می کند، نمی توان آن بانک را وکیل خود قرار داد البته تا زمانی که این مساله به صورت شک باشد شریعت گفته باید حمل به صحت کنیم. اما اگر آشکارا اثبات شود که بانک به این مسائل اهمیت نمی دهد یا آگاهی ندارد نمی توان آن بانک را وکیل خود قرار داد.

سید عباس موسویان - عضو کارگروه بانکداری بدون ربا


--------------------------------------------------------------








این مطلب را به اشتراک بگذارید :







نماهنگ زیبایی عشق از حامد زمانی با مفهوم حجاب و عفاف+
نماهنگ سیلی موشکی+
نماهنگ زیبای هفت تیر از حامد زمانی+
آهنگ بسیار زیبای " قدس " با صدای حامد زمانی+
موزیک ویدیو بسیار زیبای سپر از حامد زمانی+
مناجات آرامش بخش با خداوند از استاد خادمیان+
عنایت حضرت زهرا(س)به جوان گناهکار از استاد دانشمند+
نماهنگ بسیار زیبای کریم آل طه از صابر خراسانی و غلامرضا صنعتگر+
نماهنگ بسیار زیبای ماه نشان از صابر خراسانی+
اهمیت نماز در ماه مبارک رمضان / حجت الاسلام پناهیان+
سند 2030 - آموزش جنسی به کودکان +18+
نماهنگ بسیار زیبای ایران سربلند از حامد زمانی+
فیلم مناظره ها انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم +
کلیپ سردار قاسمی - محاکمه دروغگوها+
نماهنگ بسیار زیبای خاک عزیز از حامد زمانی+
سالنامه حجامت سال 1396+
پیام نوروزی مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز سال 96+
دروغ محض! میگویند اگر برجام نبود حتما جنگ بود+
نماهنگ بسیار زیبای حضرت مهتاب از حامد زمانی+
نماهنگ بسیار زیبای گزینه های روی میز از حامد زمانی+

امروز :

درباره من [ کلیک کنید]

خدایا دوستت دارم ...
واسه , هر چی که بخشیدی
همیشه , این تو هستی که
ازم , حالم رو پرسیدی
بازم چشمامو می بندم
که خوبی هاتو بشمارم
نمی تونم , فقط میگم
خدایا دوستت دارم ...
کمک کن تا نفس مونده
به آغوش تو برگردم
توحتی از خودم بهتر
غریبی هامو می شناسی
نمی خوام چتر دنیارو
که تو بارون احساسی
خدایا دوستت دارم ...

دانلود آهنگ خدایا دوستت دارم از مازیار فلاحی

----------------------

تعداد اعضای :769 نفر تا 1 خرداد 96

برای ثبت نام :
نام و نام خانوادگی (یا مستعار) خود را به این شماره پیامک فرمایید

جهت اطمینان :
1- شماره شما عزیزان کاملا محفوظ است
2-سایت و سامانه پیامکی من کاملا قانونی میباشد
3- به هیچ نحو پیامک تبلیغاتی ارسال نمیشود
4- ماهانه حداکثر 2 پیام مناسبتی و یا مذهبی به صورت کاملا رایگان ارسال میشود
5- هر زمان که شما مایل به دریافت پیام نبودید , به بنده اطلاع دهید , تا شماره شما حذف شود

افتخارات وبلاگ

مصاحبه با سایت حرف تو مصاحبه با سایت جوونی

سیاسی
رسانه و فرهنگی
مذهبی
مستند و فیلم
نماهنگ و موسیقی
شهدا و دفاع مقدس
ولایت فقیه
بیداری اسلامی
حجاب و عفاف
کتاب
عکس و پوستر
طب اسلامی و سلامت
جالب و خواندنی
دکتر حسن عباسی
استاد رائفی پور
دکتر حسن رحیم پور ازغدی
استاد پناهیان
امام خامنه ای
امام خمینی
حجت الاسلام قرائتی
استاد حسن ضیائی
افراد متفرقه
اوقات شرعی شهر اراک
اوقات شرعی شهر اردبیل
اوقات شرعی شهر ارومیه
اوقات شرعی شهر اصفهان
اوقات شرعی شهر اهواز
اوقات شرعی شهر ایلام
اوقات شرعی شهر بجنورد
اوقات شرعی شهر بوشهر
اوقات شرعی شهر بندرعباس
اوقات شرعی شهر بیرجند
اوقات شرعی شهر تبریز
اوقات شرعی شهر تهران
اوقات شرعی شهر خرم آباد
اوقات شرعی شهر رشت
اوقات شرعی شهر زاهدان
اوقات شرعی شهر زنجان
اوقات شرعی شهر ساری
اوقات شرعی شهر سمنان
اوقات شرعی شهر سنندج
اوقات شرعی شهر شهرکرد
اوقات شرعی شهر شیراز
اوقات شرعی شهر قزوین
اوقات شرعی شهر قم
اوقات شرعی شهر کرج
اوقات شرعی شهر کرمان
اوقات شرعی شهر کرمانشاه
اوقات شرعی شهر گرگان
اوقات شرعی شهر مشهد
اوقات شرعی شهر همدان
اوقات شرعی شهر یاسوج
اوقات شرعی شهر یزد
استان آذربایجان شرقی
استان آذربایجان غربی
استان اردبیل
استان اصفهان
استان البرز
استان ایلام
استان بوشهر
استان تهران
استان چهارمحال و بختیاری
استان خراسان جنوبی
استان خراسان رضوی
استان خراسان شمالی
استان خوزستان
استان زنجان
استان سیستان و بلوچستان
استان سمنان
استان فارس
استان قم
استان قزوین
استان کردستان
استان کرمان
استان کرمانشاه
استان کهکیلویه و بویراحمد
استان گلستان
استان گیلان
استان لرستان
استان مازندران
استان مرکزی
استان هرمزگان
استان همدان
استان یزد
قبله یاب آنلاین
نقشه سایت


designer: ho590 from Iran - Mashhad city
Copyright © 2009-2017 All rights reserved © Power By: www.sarbazeakhar.ir